Presidentvalet i Usa

Så här på morgonkvisten sitter jag och läser aftonbladet (jag vet, shame on me för att jag läser en skvallertidning istället för en dags/kvällstidning men idag blev det så här) där det skrivs mycket om valet i Usa.
Gick in och gjorde ett litet test, "Är du republikan eller demokrat". Ganska intressant, dock visste jag redan vad mitt resultat skulle bli. 
 
 
Homosexuellas rätt till äktenskap:
 
Obama:
"Personligen tycker jag det är viktigt att homosexuella ska kunna gifta sig. Men jag vill inte bidra till att politisera frågan. Jag tycker det ska bestämmas på lokal nivå. Historiskt har inte vad som får räknas som ett äktenskap varit en federal fråga. Olika delstater kommer fram till olika ståndpunkter vid olika tidpunkter. Det är en hälsosam process."
 
Här kommer vad det stod om Romney:
"Jag anser att ett äktenskap är en relation mellan en man och en kvinna. Jag är beredd att försvara äktenskapslagen och tycker att den ska behållas som den är. Men jag skulle vilja se ett nationellt tillägg till lagen där äktenskapet definieras som en relation mellan man och kvinna.
 
Obama är en solklar vinnare där, även om jag tycker det är lite fegt av honom att säga att delstaterna ska få välja själva, hela Usa borde ha det lagligt. Romney känns bara idiotisk här, han låter som en über-kristen konservativ fåne. Varför i hela fridens namn skulle inte homosexuella få gifta sig? Jag kan inte finna ETT ENDA skäl! man kunde även läsa på Aftonbladet att som guvenör i Massachusetts var Romney FÖR homosexuellas rätt till äktenskap. ustigt, att han ändrat sig bara så där... Kappvändare!
 
 
 
Sedan har vi abortfrågan:
 
Obama:
"Vi måste komma ihåg att Högsta domstolens beslut inte bara skyddar kvinnors hälsa och rätt till att skaffa barn, det innefattar också en större princip: Regeringen ska inte inkräkta på frågeställningar som rör privatlivet. Jag är hängiven beslutet att skydda kvinnors rätt att välja och att det är en grundläggande rättighet.
 
Romney:
"Mitt tror att livet börjar vid befruktningen och hoppas att landets lagar ska återspegla den åsikten. Men eftersom landet är så delat i frågan, vill han att Högsta domstolens beslut ska upphävas. Då kan staterna få makt att själva bestämma om sina lagar kring abort."
 
Sjuk att det ens finns folk i vårat moderna samhälle som vill upphäva kvinnors rätt till abort. Helt jäkla galet. Ju mer man läser om Romney, ju mer börjar jag undra under vilken sten de hittade den där chimpasen!?
 
 
Angående frågan om hårdare gärnser för koldioxid utsläpp känns Romney inte vettigare heller:
 
Obama:
"Jag delar samma åsikt som de flesta forskare i världen att klimatförändringarna är ett påtagligt problem och att mänsklig aktivitet bidrar till det, och vi har alla ett ansvar att hitta vägar att minska våra koldioxid-utsläpp."
 
Romney:
"Min åsikt är att vi inte vet vad som orsakar klimatförändringar på jorden. Tanken att spendera miljarder och åter miljarder dollar för att minska utsläppen av koldioxid är inte rätt väg att gå för oss."
 
???Romney kör på "det finns inga definitiva bevis argumentet". Som sagt, vart fan hittade de honom? Är det en grottmänniska de har skickat upp som motkandidat till Obama???
 
 
En fråga i lite samma stil, om man ska lägga pengar på att främja solenergi, vindkraft och andra alternativa energikällor:
 
Obama:
"Om en del politiker får som de vill så kommer det inte bli fler statliga investeringar i solenergi. Det kommer inte att bli så många nya jobb och nya affärsmöjligheter. Men jag tänker inte avstå från det nya och ge upp vår position till Kina eller Tyskland eller alla andra länder som gör enorma investeringar i miljövänlig energiteknik."
 

Romney:
"Medan Obamas regering belönar krigföringen mot olja och kol, så spenderar den miljarder dollar på alternativa energiformer och försöker pracka på oss att det skapar "gröna" jobb. Den "gröna" teknologin är alldeles för dyr för att kunna konkurrera på öppna marknaden… staten ska inte styra pengar till vissa politiskt omhuldade projekt."
 
För dyr för att kunna  konkurrera på öppna marknaden säger han... Mmmhm, är man inte berädd att satsa kommer man inte frammåt, då kan man ju inte heller få ner priserna, eller? Ju mer man forskar och utvecklar, ju mer kunskap får man, desto mer borde man väl rimligtvis på sikt kunna få ner kostnaderna också? Känns ganska skrämmande att Romeny tycker att värna om miljön ska vara en kostnadsfråga... Kosta vad fan det vill!!! Så länge våra barn och barnbarn kan få leva på en planet där naturen inte är helt förstörd så får det ta mig fan kosta skjortan! Jäääävla idiot-Romney, han gör mig rikitgt förbannad!
 
 
 
 
Sjukvård då, ska det vara en klassfråga, om man har råd att alls få hjälp när man är sjuk?
 
Obama:
"Grundteorin i det här är att alla för eller senare behöver sjukvård och du kan inte vara en fripassagerare i det här sammanhanget – du kan inte strunta i att ha en sjukvårdsförsäkring, sen komma till akuten och förvänta dig att alla vi som har tagit vårt ansvar och skaffat en sjukvårdsförsäkring plötsligt ska betala för dig. Det är inte rättvist. Så om du har råd med det, ska du betala för sjukvårdsförsäkringen, precis som du betalar för din bilförsäkring. Och om du är pank så kommer vi att hjälpa dig med det."
 
Romney:
"Jag håller med om att varje stat ska ha möjligheten, om den så vill, att ha en allmän sjukvårdsförsäkring. Så gjorde vi när jag var guvernör... men jag vill inte ha en sjukvårdsförsäkring som omfattar hela landet. Jag tycker vi ska göra oss av med Obamacare, det är en katastrof."
 
Nu är Romney fegisen. Varför ska det vara upp till varje stat? Sjukvård borde vara en av de allra viktigaste frågorna, alla människor borde givetvis ha rätt till vård, oavsett om de har råd eller inte, jag ebtalar gärna någon extra procent i skatt om jag vet att det räddar och förbättrar andras liv!!! Återigen känns det som om Romney är en kvarleva från antiken eller något, en gråsugga som överlevt under en mossig sten. Varför vill han inte ha en sjukvårdsförsäkring som omfattar hela landet? Är det för att han är rädd att faktiskt ta ett definitivt beslut i denna frågan eller vad? Usch, tänk om man blev sjuk som fattig, och inte hade råd med vård. Några vänner till mig från ett av de europeiska östländerna berättade en gång om en ung vän till dem, i tjugoårsåldern, som hade cancer. Killen visst att det fanns behandling, men hade inte råd. Idag lever han inte längre.
 
 
 
 
Mitt resultat blev att jag var 95% Obama-fan, och 5% Romney-fan, hur jag nu kunde bli det, när den enda frågan jag inte höll på Obama, var en fråga där jag inte höll på någon av dem alls, eftersom jag tyckte det var en svår fråga att svara på... Så jag är väl 95% Obama och 5% neutral kan man säga. 
 
Här har ni Aftonbladets test

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0