Mimikry får mig att drömma tillbaks

Jag älskar de tillfällen då man stoppar in en okänd CD skiva i bilstereon (enda stället man använder CD skivor nu förtiden, och knappt där ens sedan vi skaffade vår FM sändare som man kan koppla till mp3:n eller mobilen osv) och upptäcker att där finns en låt man verkligen gillar men kanske aldrig hört förut, eller som rentav bara fallit i glömska. Vi har en sådan skiva i vår bil just nu, en skiva med okänd ägare och skapare. På denna skiva är en låt som jag älskar, en ganska gammal låt, En flicka som är stark. Gabriel frågade mig vem som gjort låten och jag sa att det var Mimikry. Han tyckte det lät som Hjalle och Heavy, och jag svarade att om jag inte missminner mig så var de med i Mimikry, men jag var inte säker.



Som den kunskapsnörd jag är gogglade jag Mimikry när jag kom hem och konstaterade att ja, Hjalle och Heavy är stommen i Mimikry. Det lustiga är att jag lyssnade på Mimikry redan 2002, kanske till och med tidigare. Jag minns tydligt alla de kvällar jag och Evelina tillbringade i hennes rum med hennes bror, då vi lyssnade på band som Mimikry, Charta 77 och Dia Psalma. De två förstnämnda upptäckte jag troligen i slutet av 90, början av 2000- talet. Dia Psalma har jag hört spelas så länge jag kan minnas nästan.



Musik kan verkligen väcka själen till liv, och minnen man trodde föralltid var utsuddade kan åter igen få sin skärpa om man lyssnar på vissa låtar. Just Mimikry och Charta 77 får mig att tänka på moppe tiden då allt i livet bara var ett äventyr, och inget kunde plocka ner en från ens drömmar bland molnen.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0