När religionsfriheten bör få en gräns.

Jag må inte vara särskilt insatt i politikens värld, men en sak som SD (Sverige Demokraterna) har uppmärksammat tycker jag är en väldigt viktig fråga. Så här lyder ingressen på deras sida:

"Europaparlamentet beslutade nyligen att samtliga länder i Unionen måste legalisera religiös ritualslakt på obedövade djur. Slaktmetoden, som framförallt tillämpas av bokstavstroende muslimer och judar, innebär att djuret, utan föregående bedövning, får halsen avskuren och sedan lämnas att förblöda till döds, vilket ibland kan ta flera minuter."

Jag vet inte mycket om detta parti, men kan aboslut säga att här håller jag med dem. De vill motverka legaliseringen av denna sorts slakt.

Jag kan inte i hela min värld förstå hur folk kan förespråka denna slakt, där djur får halsen avskuren, utan bedövning, för att förblöda till döds. Att begå en så hemsk och bestealisk gärning i någon guds namn, det är bara förvridet och idiotiskt enligt mig. Kan man plåga ett djur till döds med gott mod, då anser jag att man måste vara en ond, självisk, kallsinnig och avskyvärd människa. Jag personligen får dåligt samvete bara jag häller vatten på en myra (har problem med dem här, de har byggt bo under en av listerna i vardagsrummet).

EU kräver dessutom att de svenska beteshagarna ska skövlas på träd och buskar. Enbart för att de ska likna övriga europas hagar mer. Är inte det sjukt så säg! Även detta uppmärksammar SD på sin hemsida här. Så här lyder början på ingressen:

"Till skillnad från större delen av övriga Europa innehåller de traditionella svenska betesmarkerna varierande växtlighet i form av buskar och träd. De svenska ekarna, hasselsnåren, björkdungarna och enebuskarna har länge retat byråkraterna inom den Europeiska Unionen, som anser att alla europeiska betesmarker måste se exakt likadana ut."

Vi måste sätta oss upp emot EU's galenskaper, nu har de verkligen börjat gå för långt. De vill vinna sympati hos muslimer och judar, men det ska inte få kosta våra djurs välbefinnande! Och varför vi ska fälla träd i kohagen vet jag inte hur de motiverar egentligen. Kan man ens finna ett motiv?

När jag tänker på hur lite jag verkligen hört om detta i medierna blir jag rädd. Riktigt rädd. Hur kommer det sig att allt detta kan pågå bakom kulisserna. Vi är väldigt, väldigt obetydliga brickor i EU's fula spel känns det som. Kommer de få fortsätta dra fram med sådan fart så kommer de snart ha uppnått Hitlers mål. Europa blir en stormakt där individualitet är en raritet.


Alla som är emot djurplågeri, klicka här och skriv under!!!
Ni kna även gå med i dessa gruppen på facebook:
Rädda den svenska sommarhafen: http://www.facebook.com/group.php?gid=133957490293 
Nej till EU:s krav på införandet av ritualslakt i Sverige: http://www.facebook.com/group.php?gid=81895152113

Kopiera gärna länkarna och sprid dem. Ingen kan göra allt, men alla kan vi göra något.

Kommentarer
Postat av: j

svar: pelle var som bekant en hel del år och han hade egentligen vart dålig i massvis med år, men vi hade aldrig kunnat ta steget riktigt, han var ju ändå vår pelle som hade vart hos oss i 13 år.



men sedan blev situationen ohållbar, han var alldeles konstig, kissade och bajsade överallt, vägrade gå ut och började dreggla jätte mycket. Så mamma och dom bestämde sig att nu var det dag. Så den 16 nov 06 avlivade dom honom.

2009-05-15 @ 06:41:07
URL: http://jencie.blogg.se/
Postat av: sanna ♥

Tror inte att det är så vettigt att ta allting bokstavligt som SD säger.

De är ju främlingsfientliga, så nu vänder de en fråga som egentligen handlar om att troende inte ska få utföra sin tro för att de är emot den till en fråga om djurens rätt...

2009-05-15 @ 09:12:34
URL: http://sannasrum.blogg.se/
Postat av: sanna ♥

Svar: Nej, det menar jag verkligen inte. Tycker det är enormt löjligt så som du svarar mig - så aggressiv som du är. Det enda jag menar är att SD alltid använder sig av pathos - alltså argument som får folk känslomässigt engagerade.

Jag själv tycker att religionsfrihet ska finnas så länge den inte inskränker någon annan människas frihet. I det här fallet gör det inte det - utan det inskränker på ett djurs frihet. Eller vad man ska kalla det.

Om du nu tycker att detta är fel så borde du ju rösta för sådana partier som tycker att det är fel. Om du röstar på SD får du däremot följande med i paketet:

- Ett parti som vill ut ur EU.

- Stärkta gränskontroller.

- Inga moskéer ska finnas i Sverige.

- Stärkta tullar mot omvärlden.



Och ganska mycket därtill. Jag vet inte riktigt vad du tycker är viktigast - att vi får ett främlingsfientligt parti vid makten, eller att de få bokstavstroende muslimer i Sverige slaktar ett fåtal djur på ett sätt som skapar lidande. Men ah - vissa sätter djurens lidande framför samhällets...

2009-05-15 @ 13:57:27
URL: http://sannasrum.blogg.se/
Postat av: sanna ♥

Svar: Hoppsan. Vet inte alls varför du var tvungen att kalla mig känslig bara för det.



Jag menar inte alls att du är främlingsfientlig, jag menar bara att om man röstar på SD för detta så kommer vi antagligen få ett främlingsfientligt parti vid makten. Och det lär inte bli roligt.



Jag har aldrig påstått att jag tycker det är rätt att plåga djur, men som vi ser det idag - djur plågas redan genom ekologiska varor etc. Vad är hemskast - att förblöda en kort stund eller att behöva lida flera dagar för att vi inte vill ha vanligt kött utan ekologiskt kött? Jag tycker helt klart att ekologiskt kött är värre!



Jag är inte främlignsfientlig, och det tror jag inte att du är heller. Men jag tror att det är bättre att du håller isär diskussionerna - bland inte in SD överhuvud taget!

2009-05-15 @ 14:15:15
URL: http://sannasrum.blogg.se/
Postat av: sanna ♥

Svar: Skönt att höra. Jag håller med dig om att man måste lyfta fram mer om vad ett samhälle under SD's politik innebär, men det är trots allt ett missnöjesparti, och de som är missnöjda röstar på dem för att resten av partierna är för "mesiga".



Håller med om att invandrarpolitiken har många brister, segregation är en av dem.



Med ekologiskt kött menar jag att man inte får ge djuren medeciner vilket betyder att om de har ont någonstans så får de inte hjälpa dem.

2009-05-15 @ 15:30:09
URL: http://sannasrum.blogg.se/
Postat av: - PiggyLotten, Elin

Ojojoj vad jag håller med dig. Rakt av.

2009-05-15 @ 22:38:42
URL: http://piggylotten.blogg.se/
Postat av: sanna

Svar: Ekologiskt går ju ut på att man inte ska använda tillsatser, varken till själva kossan om det är nötkött vi snackar om, eller grisen om det är fläsk vi pratar om. Deras foder får heller inte innehålla tillsatser. Och medicin ses som en tillsats.



Jag tycker att Euro bara för gott med sig. Sverige har förlorat lite drygt 200 miljarder i tilltänkta export

2009-05-16 @ 13:45:29
URL: http://sannasrum.blogg.se/
Postat av: sanna

forts. på kommentar: ... i tilltänkta export- och importintäkter. Vilket är enormt mycket pengar.

Numera så är det så att euro är den valuta som gäller i Europa, länder i Europa och länder från tredje part (brasilien, malaysia, afrika... etc) skriver kontrakt och fakturor i euro för att det är lättast så. Om vi däremot ska handla med något euro-land så måste vi ju växla euron som de skriver fakturor i - och då mister vi pengar i växlingsprocessen. Euro-länderna vet dessutom inte om hur kronan kommer stå i kurs när affären är avslutad, alltså är det osäkert att handla med Sverige när man inte har samma valuta.

jag tycker det är mycket bättre att vi sitter med vid bordet, än att vi är utanför. När Euro-länderna hade möte om finanskrisen vad säger finansminister Anders Borg då? Jo: "Jag har varit i kontakt med Finlands finansminister under hela dagen och han ska lyfta fram de frågor som Sverige tycker är viktiga". Yeah right - som om Finlands finansminister bryr sig om vad Sverige vill - han bryr sig ju om vad Finland vill. Sverige ska sitta med vid bordet nästa gång och självt kunna lyfta fram sina frågor!

2009-05-16 @ 13:52:49
URL: http://sannasrum.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0