Åldersgräns på att blogga

Ibland undrar jag om det inte hade varit lämpligt med åldersgräns för bloggare? Det är bara en tanke som slår mig då och då, inte så att jag verkligen tycker att det absolut skulle vara så, men det skulle nog inte skadat. Jag tänker på alla dessa unga tjejer som ger sig ut i bloggvärlden och skapar sig en image som säkerligen kommer skada dem i framtiden. De posar för kameror som stippdansöser, snackar om saker de egenlitgen inte vet något om, kommer med felaktiga påhopp, skämmer ut sig, ja listan kan bli lång! När man är i, säg 14-15 års åldern kanske man inte tänker särskilt mycket på vad för konsekventer ens handlingar kan få. Och att då ha en blogg som kanske blir rikskänd, kan nog slå hårt tillbaka på dem i framtiden.

Som två unga tjejer vars bloggar jag rammlade över, de hade lagt upp en video med varandra i båda bloggarna där de gick och pratade om invandrare. Hela videoinlägget dröp av rasism, och jag kan tänka mig att om de två någon gång går på en mörk gata och möter en invandrare som sett deras inlägg, och tagit illa upp, och dessutom kanske är på bråkhumör just den kvällen, borde de lägga benen på ryggen och springa. Så om de gick på om invandrare så hade jag nog bankat skiten ur dem om jag hade varit 15år och aggresiv.

Det är i dagens läge inte bara de riktiga kändisarna som är förebilder för unga, utan även bloggare har börjat bli det. Därför kan det vara olämpligt med unga bloggare. I alla fall de unga tjejer som spökar ut sig som om de skulle till Rosenlund och sälja sig själva, tar på sig en förliten bh som de stoppar med bomull och jag vet inte vad för att brösten ska se större ut. Lägger upp bild efter bild där de står med en cigg i ena handen och en cider i andra. Pratar om hur smala och snygga de är, för att vara smal är ju snyggt, och att vara större är ju fult, det vet ju alla 14åringar. Sen att former och kurvor kommer med kilona, det är ju hemskt, för tänk om man skulle ha kurvor! Usch och fy! Tjejer som solar så mycket att malibu barbie skulle se likvit ut bredvid dem. Som inte tänker för en sekund på maling melanom (hudcanser) eller att rynkorna kommer snabbare vid oförsiktigt solande. 14åringar som skriver om ex de haft sex med, killen de har sex med nu, nämner namn efter namn på personer de har haft sex med. Tjejer som fortfarande bara är barn. Visst känner jag några (inte många alls dock) som hade sex när de var 14, men av mina vänner så var det ingen som hoppade från kille till kille bara för det som tur var.

Tänk att dessa tjejer är förebilder för andra unga. Månag av de som ser upp till dem är ännu yngre. Tänk er en 12åring som sitter och vill bli allt detta.



Malibu Barbie, en blekfis jämfört med svenska blogg-ungdommar? Bilden är lånad här


Och mobbingen! Tänk denna mobbing som finns på nätet idag. Du kan hur lätt som hellst skapa en blogg och hänga ut vem du vill, och det är precis vad dessa små flickor gör. Inte nog med att barn blir utsatta för mobbing i skolan, de kan få en hel blogg tillägnad dem själva där alla kan läsa att de inte är värda något alls, för att en viss ung bloggare råkar störa sig på just denna personen.

Nej, ibland kan man allt tycka att det borde funnits åldersgräns på bloggar, för när man är 14 är man inte mogen nog att ta ansvar för att vara någons idol.

Det är väldigt svårt att veta vart man ska dra gränser när det gäller sånt här. Men en sak är glasklar, förlädrarna har ett stort ansvar för vad deras barn gör mot andra när det gäller internet. Du som förälder måste säga ifrån när ditt barn mobbar på nätet. Du som förälder borde reagera när du ser i din dotters blogg hur hon står med den där ciggen och den där cidern, innan någon kontaktar soc och det är de som reagrera först. Du som förälder borde ta tag i saken om du ser att din dotter som är 14 år lägger upp bilder där u-ringningen är så djup att man nästan ser naveln. Tänk bara hur många pedofiler som sitter och laddar ner bilder på just din lilla flicka.



Vissta kan man lägga upp en skämt bild ibland, men när varannan bild man lägger upp är halvnaken har det gått för långt!


Kommentarer
Postat av: Itha

Sv: Solar ca 1-2 ggr i månaden på vintern. Sen på sommaren solar jag bara några ggr innan just skolstarten haha för att förbättra brännan lite ; )



Tack för att du läste min blogg & hoppas du läser vidare ^^ Puss ; *

2009-04-19 @ 15:33:51
URL: http://ithaslife.blogg.se/
Postat av: J

Hej!

Tack. Carina gjorde om min blogg för en halv evighet sedan sedan har jag byggt om den mallen. Men det är mer eller mindre en standardmall som jag ändrat i. Jag har ju gjort typ allting själv.



Så det artar sig i alla fall :)

2009-04-19 @ 15:35:22
URL: http://jencie.blogg.se/
Postat av: Paulina

sv: Jo visst. Det är lätt att hitta fel hos dig med. Att du inte någonsin haft komplex för din kropp trot jag inte ett skit på !



Jag är så trött för människor som snackar en massa skit. Jag skriver om att jag har en allvarlig hudsjukdom som kommer i framtiden att ge mig hudcancer pga av det speciella solariumet jag solar i. Jag tycker att du inte ska ha så jävla mycket stolhet i det hära fallet. En av anledningarna till att jag inte skriver i vilket sorts solarium jag solar i är kankse för att jag är rädd att visa. Så jag tycker att du borde skämmas rejält nu. Du som nu är så "vuxen". Hippie

2009-04-19 @ 15:43:53
URL: http://paulinadanielsson.blogg.se/
Postat av: Jencie

sver: aa precis. det går bra att ladda ner gimp på google, sök bara på google efter gimp så brukar det komma upp.



det är dessutom ett gratisprogram typ som photoshop fast simplare och lättare att lära sig eftersom man måste lägga in alla pluggar och sånt själv. såklart finns det redan massa men man kan expandera det så att det blir minst lika stort som photoshop.!

2009-04-19 @ 16:26:37
URL: http://jencie.blogg.se/
Postat av: Pernilla

Svar till Paulina:



Jag har aldrig påstått att jag inte haft några komplex, men om du läser lika dåligt som du skriver, kanske du uppfattat det så.



Och ska jag vara ärlig så har du formulerat dig så jäkla konstigt att jag inte riktigt hänger med i resten av vad du skrev, men det låter verkligen som om du tagit åt dig av något av mina tidigare yttranden!

2009-04-19 @ 17:59:13
Postat av: lina, 18

jo ibland vore de ju lättare om de var åldersgräns. men tänk på de yngre flickor som faktsikt vill oh tycker de är kul att blogga? de vore inte rättvist för dem. de andra gör sitt val till uppmärksamhet

2009-04-19 @ 18:56:42
Postat av: Pernilla

Ja, Lina, jag vet, det är ju det, alla som bloggar som är under 18 är ju inte "dåliga" bloggare. Jag vet att det inte går att sätta en åldersgräns och inte heller hade varit rätt, men ibland hade det varit lämpligt.

2009-04-19 @ 19:04:02
Postat av: Anna-Karin

Snyggt svar av Paulina där.. Du skrev väl inget om att du inte haft komplex? what? hmmm...

2009-04-20 @ 10:05:32
URL: http://dayream.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0