Istanbul

Dags att blogga kanske?
Just nu sitter jag i crewmessen (ja, jag vet, det är svengelska i allra högsta grad) och lyssnar på Kapten Röd samtidigt som jag kollar Facebook och annat kul på internet. Har plockat fram mitt nya skissblock och ett gäng grymma pennor, som jag köpte inne i Istanbul häromdagen. Istanbul är förresten en underbar stad! Jag är väldigt glad att vi kom till Turkiet i sommar, för jag har fått en helt ny inställning till detta land, som jag besökt en gång tidigare.
Jag kan väl inte neka till att min inställning till Turkar generellt sett har förändrats också. Vissa saker ser jag på mer positivt nu, vissa mer negativt. För att vara ett muslimskt land är det inte så extremreligiöst som endel sådana kan vara. När vi var inne i Sultan Ahmet's moske var det många turister som inte hade slöja på sig, utan gick runt där inne som vilken ateistisk/kristen tursit som hellst. Vi valde dock att ta på oss varsin sjal runt huvudet. Det kändes helt rätt, vi har ju trots allt valt att gå in dit, då får man ju visa respekt också. Precis som att jag tycker att man inte ska få ha slöja på vissa platser i Sverige. Eller ja, slöja är väl inte det största problemet. Det är de mer heltäckande plaggen. "Pingvinerna" som en person här kallar dem.
Åker man till Istanbull måste man ta en titt på Haghia Sophia! En kyrka byggd år 537! Det är inte illa att den står pall ännu. Dock konverterade muslimerna den till en moske på 1400-talet. Det är rätt fashinerande att se hur två religioner finns sida vid sida i denna byggnad. På ena väggen ser man Jesus och Maria, på nästa är det islamistiska symboler.
Nej nu ska jag rita lite. Får se hur det blir, vet inte ens när jag höll i en penna sist...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0