Schwiizer dütch!

Ich lerne so viel Deutsch! Jag är sjukt imponerad på mig själv, med tanke på hur lite jag faktiskt försökt med tyskan (fy skäms!). Jag lär mig utan att försöka, tänk vad orättvist! Jag kan nog mer tyska än jag själv tror, har jag konstaterat. Jag kan föra konversationer om det vardagliga livet (typ skvallra), jag kan klara mig gott och väl ute på stan och ja... Jag kan nog mer än jag själv anat! Grammatiken är nog inte den bästa, men, ordförrådet är ju det viktigaste. Det är ingen som dömmer mig om jag har lite tokig ordföljd eller missar lite saker här och där, men däremot om jag säger att jag inte talar tyska, då blir de fanimig irriterade. Med all rätt!


Björnarna i Bern (Schweizs huvudstad) har en hyfsat fin utsikt!

I lördags slutade det med att vi var en salig blandning nationaliteter, så engelska, svenska och tyska var de gångbara språken. Jag tror jag talar för alla tre tjejer om jag säger att vi tyckte det var riktigt kul att snacka tyska med folk som har det som modersmål. Även om det råkade vara en Österrikare och diverse Schweizare. Schwiizer dütch är dock inte superlikt högtyskan. Snarare mycket roligare, lättare och finare språk!


Ett inramat Bern!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0