Svininfluensan

Vaccinera eller inte vaccinera? Det är frågan. Jag tror faktiskt mer på att inte vaccinera, om jag ska vara ärlig. Eller ja, jag tänker så här att jag är inte i någon stor riskgrupp precis, jag är varken gammal, gravid, sjuk eller har några andra anledningar till att känna mig rädd för en influensa. Dessutom känns det lite som om det snart inte är någon större idé att vaccinera sig, eftersom sjukdomen verkar sprida sig snabbare än vaccinet hinner verka när det väl delas ut. När man väl fått sig lite vaccin är det ju inte så att man är skyddad på stubinen, nej, nej, det dröjer. Och själva influensan härjar redan i vårat avlånga land. Man kan dessutom haft influensan utan att veta om det, man kan klara sig helt symptomfri. Och har man väl haft skiten är man sedan immun, eftersom kroppen sköter det där så snyggt.


Jag är ju redan ett svin så va faan! :D




Men det är helt upp till var och en hur man vill ha det, men jag tror jag röstar nej. Trots att jag lär befinna mig i smittozoner då och då, som tillexempel nu på söndag då jag ska flyga. Att jag dessutom ska befinna mig i en stad där det finns några hundratusen fler människor, ett land med typ femtiomiljoner fler människor, lär kanske öka risken för att bli smittad. Men jag gillar inte tanken på att spruta in massa vaccin i kroppen.

Skulle vara kul om de kunde komma med exakta eller iallafall ungefärliga siffror på hur många procent av de som drabbas det är som faktiskt dör. Och ännu bättre hade varit om de kunde visa oss detta gentemot samma slags statistik angående de vanliga influensorna som drabbar oss varje år.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0