Halloween och dess riktiga ursprung.

Happy Halloween på er alla! Och för er som trodde att halloween är ett amerikanskt påfund kan jag bara säga FEL! Det trodde jag också förr men nu är jag bättre vetande. Jag har allt haft halvbra koll på halloween ett par år, men nu så ville jag ha stenkoll, så jag googlade.



Halloweenfest i Västerlanda 2008


Halloween kommer ursprungligen från Irland. Högtiden tog bara en omväg genom USA innan den började penetrera det svenska folkhemmet. En högtid som kelterna firade på de brittiska öarna var Samhain, en festlighet som började den 31:e oktober. Man trodde att detta var den tid på året då gränsen mellan de levandes och de dödas värld var som tunnast. 
Det moderna halloweenfirandet har dock influenser från många håll och kanter, och är inte helt opåverkat av tillexempel amerikanarna och skottarna. Halloween ska alltid firas den 31:e oktober, om man följer ursprungs seden. Många misstar halloween för att vara samma som Alla helgons dag eller allhelgonadagen. Vilket det inte är. Dessa tre är olika dagar.



Tre utklädda tjejer med en Jack-p'-lantern i bakgrunden. Västerlanda 2008

Halloween har även påverkats av Guy Fawkes Night som börjades firas i Storbritannien och på Nya Zeeland 1605. Under denna högtid bedrevs bland annat tiggeri, och barn var även tillåtna att busa med vuxna.

Jack-o'-lantern
När det kommer till alla halloween pumpor så ska även dessa härstamma från Irland. Det sägs ha varit en smed vid namn Jack (där av att dessa lyktor nu kallas Jack-o'-lantern) som under sitt jordaliv hade ingått en pakt med djävulen, vilken han sedan lurade och det hela ledde tillslut att han inte kunde komma till helvetet. Men inte heller gud ville ha honom i himmelen efter allt han gjort under sin livstid. Så Jack var fördömd att leva som en osalig ande här på jorden för all framtid. Han fick lite glödande kol av djävulen, som han lade i en kålrot som han var urgröpt och utskuren, för att få sig en lykta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0