Thai

Satt och kollade på en dokumentär på femman nu, den handlade om Bangkok och hur det fungerar med tjejer som letar utländska makar på olika vis. Jag tycker det är så hemskt, att folk har de så illa att de säljer sig själva för att slippa ur det, eller för att tjäna pengar överhuvudtaget. Man blir ledsen bara man tänker på det.

Min farbror bor i Phuket sedan många år tillbaka, säkert mer än tio. Han äger en bar och allt vad det nu innebär. Han var gift med en thailändska, Peng, men nu är de skiljda men fortfranade goda vänner. Jag har inte träffat honom på hur länge som hellst, men Pamela sa hej till honom när hon var där för några årsedan.

Min systerdotter har nu även fått ett så kallat syskon som är halv thai. Så kallat säger jag eftersom de aldrig kommer växa upp som syskon. Ronjas pappa är nämligen ett ärkerövhål som skiter ganska hårt i henne. Hade han velat träffa henne hade han gjort allt för att få träffa henne, men nej, han har inte ansträngt sig ett skit. Tvärt om. När det var vårdnadstvist mer eller mindre gav han bort vårdanden. Och eftersom han inte är särskilt lämplig som far åt Ronja har han inte ens vanlig umgängesrätt med henne. Hon berätta tillexempel själv för mig hur hon får åka i framsätet med pappa, utan bilstol. Det kom bara sådär en dag när hon skulle åka bil med mig. Verkligen ansvarsfullt va? När jag frågade henne "har du inte bilstol när du åker med honom?" svarade hon bara "ibland bara".I höstas såg mamma henne springa runt inne i Edet när det regnade, utan jacka. När hon frågade vart Ronjas far var svarade hon att hon trodde han var i Trollhättan, hon var ensam med sin jämnåriga kusin sa hon. Ronja är 8 år. Eller tänk er när han bara drog till Thailand utan att meddela sig, och var borta i flera månader. Syrran fick veta av mig att detta var på G. Han bara drog och lämnade sin lilla dotter.

När han kom hem igen hade han skaffat sig en thaia. Hon var nog ganska smart, för hon har redan blivit med barn, gift sig med honom och fött barnet. Jag hoppas han behandlar henne och det lilla barnet, en tös, bättre än min syster och Ronja. För ett tag sedan satt jag tillexempel med en vän, han är väl närmare de trettio kanske. Han berättade hur han och andra hade festat med min syster och hennes ex, och mitt framför folk under en fest hade hennes ex slagit henne. Detta ska tydligen inte ha varit någon engångsgrej heller. Min kompis berättade det utan att ens veta vad jag tycker om hennes ex eller så, det var typ det första han sa när jag kom in på min syster. I vilket fall som hellst, jag hoppas han behandlar sin "nya familj" bättre. Men ja, vad ska man säga? Svårt att lära ett gammalt as... oj jag menar hund, att sitta.
Detta är min syn på det hela. Ingen annans. Det finns mer jag kan nämna, men detta är saker jag vet är sanna, så jag stannar här. Vill inte stå för saker andra säger.

Nu lämnade jag visst det jag tänkte skriva om, dokumentären. Men jag blev så arg när jag tänkte på allt det andra att jag lägger ner här. Peace!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0