Stavning

Måste bara säga att jag tycker det är roligt när någon kommer och leker paragrafryttare och inte ens kan uttrycka sig ordentligt i skrift, skriver med tydliga grammatiska fel. Jag är verkligen inte felfri när det gäller stavning och sådant, speciellt inte när det kommer till särskrivningar. Vill man nu uppfattas som en allvetare och kommer och spelar vitkitpetter borde man se till att även uttrycka sig felfritt, annars blir man (om möjlig i detta fall eftersom personen inte ens vågar stå för vem det är, trotts att den påstår att vi inte känner varandra) än mindre seriöst uppfattad. Tydligen är jag värd att lägga energi på trotts allt, annars hade personen inte skrivit till mig, två gånger dessutom! Nu orkar däremot jag inte lägga mer energi på detta, jag har bättre för mig än annonyma (fegt) kritiserande människor.

När vi ändå tagit upp ämnet stavning och grammatik kan vi spinna vidare på det. Jag har en ovana att aldrig läsa igenom det jag skrivit, och som vi alla vet är det lätt att få med stavfel och slarvfel när man sitter vid ett tangentbord. Jag är alltså långt ifrån felfri när jag skriver på internet, inget annats vill jag påstå. Men det finns folk som verkligen är urusla på att skriva, så man till och med undrar hur de klarade sig förbi svenskaproven i grundskolan.

Jag läser några bloggar, inte många. En av dem skrivs av en tjej som bodde i Edet för inte alls längesedan. Jag har tyckt bra om denna tjejen, men ju mer man läser verkar det som om hon vill överglänsa folk och spela viktig. Hon verkar verkligen tro att hon är för mer än andra. Och detta med grova stavfel. Det stör mig enormt mycket när man försöker vara bättre än andra och inte ens kan stava rätt. Hon har inte dyslexi, hon bara stavar som en kratta. Har man dyslexi har ingen rätt att kritisera en för hur man skriver anser jag, det är inget man kan hjälpa. Men som sagt, denna tjejen har inte dyslexi vad jag vet, och det ser inte heller så ut på hennes stavfel. Jag tar ingen på allvar om de i en text ska kritisera folk, och texten har massa uppenbara stavfel.

En annan störande sak är folk som använder punkt så lite som möjligt. Meningar som extremt överdrivet långa är bara jobbiga att läsa

Så, nu har jag kritiserat folk för deras grammatik. Jag vet som sagt att jag är långt ifrån felfri själv, men det mesta är faktiskt slarvfel, och jag tror mig dessutom inte vara för mer än andra. Vad är det jobbigaste skriftfelet ni vet som andra gör? Finns det något ni själva har svårt för? Jag har en förmåga att skriva ändå med e i stället för ä, trotts att jag vet att det ska vara ä. Det är ett av mina.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0