Mitt förtroende för poliser är lika med noll

Mitt förtroende för polisväsendet har återigen sjunkt. Det var fest i Hjärtumsgården i helgen, en över lag ganska misslyckad fest. De som hade den skulle fyölla 25, 22 och den sista tjejen tror ja skulle fylla 17. Eftersom två av dem var lite äldre trodde jag det skulle komma mycket folk i min egen ålder, och många äldre. Så var inte fallet. Medelåldern var låg, väldigt låg. Jag skulle gissa på 15-16. Det var absolut inte många där som var en dag över tjugo i alla fall. Vissa låtar som spelades var såna man minns från början på nittiotalet, fast nu i remix form. Jag misstänker att många av de som var där föddes efter att dessa låtar skrevs.

Polisen då? Ja, de kom dit efter att någon ringt dem. Piketen och några radiobilar, och en hel del poliser. Att ringa dit dem var minst sagt idiotiskt tror jag, för de gjorde ingen större nytta, tvärt om. Folk bryr sig inte om att polisen är på plats, det blir inte mindre bråk för det. Nästan tvärt om verkar det som. Det var en tjej i Hjärtum som muckade med folk helatiden, jag har ingen  aning om vad hon heter, men vi kan kalla henne Anna eftersom det är kort och lätt. Det ryktades om att Anna är nasist, eller rasist. Jag skulle gissa på att det är sant, eftersom jag vet att hon umgås med folk i de kretsarna, och de tre hon var i Hjärtum med ryktas det även om att de ska vara nasister/rasister. Om dessa fyra är det eller inte kan jag inte svara på egentligen, men det är mer eller mindre ett allmänt antagande i våran lilla kommun. Jag var påväg mot en grupp kompisar när jag hör Anna kalla dem jag går mot för "jude lakejer". Hon tar upp en näve snö och kastar mot dem, men lyckades inte träffa särskilt bra och gör ett nytt försök. Jag hör henne flera gånger kalla killarna för jude lakejer. Polisen står bara några få meter bort och kan inte ha missat vad som sker. En av dem hon kastade på frågar vad fan hon håller på med. Sedan går allt väldigt snabbt, men något man inte missade var att Anna verkligen sökte bråk. Hon slog till en kille utan att han rört henne, han råkade bara vara en av "jude lakejerna". Hon slog honom mer än en gång, men halkade sedan. Polisen stod hela tiden mycket nära och lät allting fortsätta, de bara tittade på. En av Annas killkompisar hängde på i livet som uppstod, och det blev mer livat. Tillsist tröttnar killen Anna slog (vi kan kalla honom Anders) och ger Annas kompis något eller några slag, och kompisen rammlar framstupa i backen. Då fförst ingrep polisen och tog Anders därifrån och trycket upp honom mot väggen. De var väldigt, väldigt hårda mot honom, trotts att han inte gjorde motstånd. Han har haft med dem att göra tidigare, var detta en hämnd från deras sida tro? Anders var inte anledningen till bråket, men det var honom de tog. Anders bror såg hur polisen behandlade honom och blev väldigt upprörd. Han började filma det hela, då blev polisen ännu mer aggresiv och en av dem lös rakt mot mobilen för att blända kameran. De var spydiga och hårdhänta hela tiden, de tog stryptag om Anders hals och började mer eller mindre släpa honom mot polisbilen. Då gick hans bror efter. Av ända anledningen att polisen ansåg Anders bror stå för nära dem sprayade de honom med tårgas, inte bara lite, utan de sprayade på ganska rejält.


När detta skedde började ännu en polis använda sin tårgas och de sprayade plötsligt på måfå, mot alla som stod nära. När allt detta pågick hölla Anna fortfaranmde på att mucka med folk och bete sig allmänt störande. Polisen ignorerade henne totalt, och en av hennes vänner hade fullt upp med att hålla henne under kontroll. Anders, som inte ens gjorde motstånd mot polisen, som inte hade startat bråket, som var den som var utsatt, honom behandlade de som skit. Kan detta vara för att de känner till honom sedan innan? Det samma gäller hans bror, de känner till honom sedan innan. Var det därför polisen gjorde som de gjorde? Jag har gått igenom det som hände så många gånger i mina tankar, men jag kan bara inte förstå varför de använde sådant övervåld och var så jävla orättvisa. Varför lät de Anna vara, men gav sig på den som var utsatt?


Det hela slutade med att Anders slet sig och sprang iväg, polisen han inte ifatt honom. Killen som stöp i backen gick det illa för, när jag hjälpte Anders bror in på toaletten för att skölja ögonen låg killen i en soffa, med en tand i handen. Anna vet jag inte vart hon tog vägen till sist, man kan ju bara hoppas på att polisen tog hand om henne. polisen stannade kvar, och fortsatte vara tyken. Av alla de jag pratat med som såg allting hända verkar det som om alla tycker som jag, polisen gjorde bort sig, de behandlade fel personer illa och var allmänt otrevliga och väldigt våldsamma. Vissa av poliserna kännde jag igen sedan i sommras, då det var Edet natta. Även den gången uppstod bråk. de poliser som den gången agerade väldigt våldsamt var några av de som även denna helg betedde sig illa.

Polisen har verkligen ingen bra relation till ungdommarna i våran kommun, och jag tror att få här har respekt för dem på rätt sätt. förr hade vi en polisstation här, och det var oftast samma poliser som patrullerade här omkring. Det tror jag är bra för en liten kommun. Men nu kommer polisen hit utifrån och verkar inte veta mycket om kommunen eller oss som bor här. För varje gång jag hamnat i en situation där polisen varit inblandad på fester och liknande har mitt förtroende för dem sjunkt mer och mer. respekt har jag noll för dem. Det ska inte vara så!

Det som stör mig mest av allt av det som hände i helgen var att polisen gav sig på Anders, men lät Anna gå fri. Jag hörde en peroson säga till en polisman "Det är ju nasisterna där borta som skapar bråket här" då svarade polisen bara "ja vi vet". Min fråga är, gav de sig på Anders eftersom de har agg mot honom sedan gammalt, eller lät de de så kallade nasisterna vara just för att de inte ville ha med nasister att göra? 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0