Åsikter om namn

Det där med namn är en kännslig grej för många. Och det där med att välja namn till barn verkar vara likaså. Detta slog mig när jag tänkte på en av dagens namn, Engelbrekt. För jag tänkte på hur himmla fult det är, och att jag tycker synd om de som möjligtvis skulle vara döpta till detta hemska namn. Men att säga sånt rakt ut om vad man tycker om ett namn kan vara lite knepigt, folk blir lätt stötta och tar åt sig. Men det borde man inte, det är ju inte du själv som väljer ditt namn. Själv älskar jag mitt namn, Pernilla, eftersom det inte är så vanligt. Det räcker oftats att man säger mitt namn ås vet folk att det är just mig man menar, man behöver inte beskriva med massa andra ord.

Det är många man känner just nu som har småbarn, och man kan verkligen se trender bland namnen på barnen.

Topp tio vanligaste flicknamnen på barn födda under året 2007 först, sedan 2008. Siffrorna innom parantes är namnets placering 2006 :




1(7)Wilma     Maja    
2(1)Maja     Emma    
3(11)Ella     Julia    
4(1)Emma     Ella    
5(4)Julia     Elsa    
6(9)Alice     Alice    
7(5)Alva     Alva    
8(6)Linnea     Linnea    
9(8)Ida     Wilma    
10(14)Ebba     Klara    


Alla dessa namnen är helt klart namn jag aldrig hade gett mina egna barn om jag hade fått barn samma år eller bara några år efter detta. Visst är flera av dem hur söta som hellst, men hur j'kla trist är det inte o man får en liten Emma och hon går i samma klass som tre andra Emmor. Nej, jag tycker det är mycket mycket bättre med mer ovanliga namn. Dessutom gillar jag långa namn, vilket verkligen inte är populärt just nu! Om jag någonsin skulle få barn (är inte alls säker på om jag ens vill ha) så skulle jag kolla upp vilka namn som varn vanligast på födda barn några år bakåt och stryka de vanligaste direkt!

Här har ni pojknanen från 2007 och 2008:

1(3)William     Lucas    
2(1)Lucas     Oscar    
3(4)Elias     William    
4(2)Oscar     Elias    
5(6)Hugo     Hugo    
6(7)Viktor     Alexander    
7(5)Filip     Erik    
8(12)Erik     Isak    
9(10)Emil     Filip    
10(8)Isak     Emil    


Återigen massa fina namn men nej tack! Fast Lucas tycker jag inte är ett fint namn på ett barn, jag tänker på en häst så fort jag hör namnet. Det är nog tackvare Emil i Lönneberga, hans häst hette ju Lukas! Även om man inte stavar namnet så som alla andra stavar det, så spelar det ingen roll tycker jag, det låter ju samma. Ett av de andra namnen jag tycker låter hemskt på ett barn är Klara, då tänker jag på en ko! Ta bara Klara-Bella kossa som exempel. Men det är ju bara mina personliga åsikter. Och tur är väl det att man har sådana, annars skulle världen vara bra trist. Finast av flicknamnen är nog Julia eller Linnea. Tråkigast är Klara och Alva. Av pojknamnen är det Alexander jag gillar mest, Viktor kommer nog tvåa. Resten e lika trista allihop om ni frågar mig.

Men som sagt, sånt här är väldigt personligt. Pernilla tycker jag inte är något fint namn, men det är roligt att ha ett mindre vanligt i alla fall. Sandra som jag heter i andranamn är egetligen mycket finare, men jag är väldigt glad att jag inte heter det, det är mcyket vanligare i min årskull!

Kommentarer
Postat av: Emma

Nej men Emma ska nog jag ta om jag får en dotter ;) Lägga till ett litet jr efteråt bara. Då blir det ju udda, haha. Nej men jag håller med dig mycket i diskutionen med att det inte är så kul att det finns så många med samma namn samtidigt, men sen så kan man inte låta bli att inte döpa sitt barn till ett namn man gillar bara för att det är populärt. Sen så finns det så många fler namn nu för tiden att de som är populärast inte är like frekventa som de var för ca 10 år sedan. Dock lär det nog aldrig bli ett problem för mig, haha.

2009-04-27 @ 20:33:31
URL: http://nilima.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0