Nu ska det flyttas till Monaco

Gabriel är ute och hugger upp veden som ligger vid garagegaveln just nu. Han vill kanske inte att jag ska sitta här alldeles ensam och dessutom frysa i vinter. Fast ensam blir jag ju inte, jag har Andrius, Svea och Tiger kvar.

Igår blev det då klart, vi fick beskedet vi väntat på. Gabriel fick jobbet i Monaco, och han åker någon gång nästa vecka. Utresedatumet kom ganska plötsligt, och hela våran värld känns upp och ner just nu. Det är så mycket som ska göras innan han åker, Mathias vill ha sitt relaxerum färdigkaklat, vi måste packa (vilket jag anser bara tar cirka en kvart, folk överdriver alltid sina packtider enligt mig), vi måste fixa med räkningar och sådant, allt som ska dras från diverse konton och liknande. Vi vill dessutom ha lite ensamtid, bara få vara med varandra och njuta, för sedan kommer vi inte ses på ett bra tag!


Detta är gänget som gkorde kursen i mitten av Oktober i Biot 2007. Bobby är killen som sitter på huk i ljusblå piké tröja. Jag står längst bak man ser bara mitt huvud.


Jobbet han har fått är som Deckhand på M/Y Siran, det är en lyxyacht på ca 67 meter som är stationerad i Monaco året runt, men nuder sommarhalvåret är hon chartrad och kan åka runt lite varstans i medelhavet. Vi har en kompis som jobbar på båten, Bobby, en irländsk kille som vi lärde känna sist vi var i Frankrike. Han var en av de jag gjorde STCW95 kursen i Biot med. Bobby är First Officer på båten, alltså står han näst under kaptenen. Det var han som ringde och frågade om Gabbe ville ha jobbet. Han har kommit med liknande erbjudanden två gånger tidigare, men då har det inte riktigt passat. Denna gången verkade det som rätt tillfälle. Det kommer bli oerhört jobbigt för mig att vara ifrån Gabriel. Bara att behöva gå och lägga sig ensam i en enorm enochåttiosäng varje kväll, helt ensam, kommer kännas konstigt. Men jag har ju Svea och Tiger, de får hjälpa till att värma mig. Sen så kommer Andrius bo kvar här med mig, så jag är inte ensam egentligen. Han har bott med oss sedan slutet av maj förra året, så det kommer inte alls vara några konstigheter i att jag och han bor ihop, men det kommer säkert börja spekuleras på byn här hemma. Det tvivlar jag inte på för en sekund!

Våra planer är att Gabriel ska försöka hitta en lägenhet någonstans i Antibes, Cannes eller Nice, så jag akn komma ner och bo där, tills jag fått jobb på någon båt. I värsta fall får jag kanske nöja mig med ett jobb i land, men då är jag i alla fall närmare Gabriel, vilket är en stor tröst. Nu återstår att se hur allting artar sig. Gabriel måste även han gå STCW kursen. Den kostar runt trettontusen, så vi får kolla lite på pengarna vi har nu så vi inte slösar för mycket.

Nu ska jag gå ut och kolla hur det går med veden, jag och Andrius roade oss med att samla ihop alla träd och grenar som låg på gräsmattan i förmiddags, det är dessa Gabriel nu hugger upp.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0