Svenska Polisen - Ett skämt?

Sitter här hemma och kollar på Inisder special, det handlar om den svenska polisen och dess så kallade Cowboymetoder och olagligheter. Tack vare sättet de jobbar på är risken för att oskyldiga döms stor. Jag måste säga att jag inte blir ett dugg förvånad. Jag har inte längre något som hellst förtroende för det svenska poliseväsendet. Otaliga händelser de senaste åren har fått mig att tappa tron på de som ska upprätthålla ordningen i vårat samhälle.

Innan har det varit mindre indicier som gjort att jag fått ett illa tycke om polisen, bland annat att de kan vara väldigt otrevliga helt oprovecerat. Det är sällan jag sett ungdomar som blivit bra behandlade och bemötta av polisen, min uppfattning har oftast varit att de anser oss unga som pack redan innan de pratat med oss. Men i år har det hänt saker som verkligen spätt på mitt misstroende för polisen. En av dessa händelser var Edetnatt här i Lilla Edet. En ung kille var arg och stod utanför öltältet. Han hade muckat med en kille som var kvar inne i tältet, och väntade på att denna skulle komma ut, han hade för avsikt att slåss med killen som var kvar inne. Men innan han ens han göra något grep vakterna in och tog ner honom. Det uppstod ett enormt tumult på platsen och folk var upprörda över polisens behandlande av min kompis. Men droppen var när en polisman tog stryptag på min kompis, som redan låg ner på marken med tre poliser på isg, han var redan chanslös. Hans lillaysyter bevittnade allt detta och fick panik, där låg hennes bror på marken och blev slagen av polisen, de var tre stycken på honom och ändå tog de stryptag. Hon försökte springa fram för att lugna sin bror så polisen skulle vara mildare mot honom. Men hon lyckades inte, innan hon kom fram stod en polisman ivägen för henne och slog iväg henne som en vante. Jag stod en bra bit bakom henne, men kraften polisen använde var så stark att hon drog med mig i fallet och vi ramlade väldigt illa båda två. Tjejen ifråga är en väldigt tanigt bygd tjej, hon väger under 50kilo, så polisen borde verkligen övervägt sitt agerande. Hennes bror blev förd till en polisbil en bit bort. När detta lugnat ner isg något kom syskonens mamma till platsen, ovetande om vad som hänt. Hon rusade mot polisbilen för att fråga varför de tog hennes son, men polisen var väldigt otrevlig mot henne och vägrade prata med henne. De satte sig i bilen för att åka iväg, men då ställde hon sig framför. Ena polisen gick ut och jag och flera personer till fick bevittna hur hon fick minst två slag av polismannen. Detta är sjukt, helt sjukt. Jag mår illa bara jag tänker på det. Hon ringde in till polisen med en gång för att anmäla händelsen, men det var inte lyckat. Självklart blir det inget av det.

Samtidgit som detta hände var det en sextonårig kille som kom i olag med polisen. De tog ner honom och var väldigt hårda på honom, och när de släpte honom slog han den ena polisen och sprang från platsen. Polisen sprang efter och fick fatt på honom. De satte honom i bilen och körde iväg till ett litet skogsområde strax utanför Centrum. Resten av vad jag kommer skriva är killens egen utsago. Väl där tog de ut honom ur bilen. De sa till honom att de inte kunde sätta honom i fyllecell eftersom han var för ung, så han skulle få gå från platsen de släpte honom på. han tyckte att det var bra, eftersom han trodde allt nu var över. Men polisen ville roa sig lite först. Han fick ett slag i ryggen av batongen och hukade sig av smärta. När han reste sig upp igen måste det ha triggat polisen, för då slog han igen. Killen reste sig åter och polismannen sa "Ger du dig?" killen var förbannad och full, så han svarade Nej. Då fick han ännu ett slag i ryggen., med samma fråga igen. Nu svarde han "ja, jag ger mig, ja ger mig! Jag ger upp!" Då lämnade de honom på platsen och åkte iväg. Direkt efter händelsen kom killen in till centrum igen, han hade tappat sin mobil och visste inte hur han skulle komma hem. Jag mötte honom på torget och han berättade för mig och två till i detalj om händelsen. Jag har hört honom berätta flera gånger för folk om detta, och jag har ingen som hellst anledning att tro att han ljuger. jag kan inte se en anledning till varför han skulle ljuga, och av vad jag hade fått bevittna tidigare på torget hur polisen kunde bete sig så känns det rimligt. Alla har ett val när det gäller att tro på historien eller inte. Jag tror på den.

Nu denna helgen som var uppstod ett bråk mellan en taxichauför och en man här i komunen. Taxichaufören startade bråket och putte även ner mannen i en bäck. Han kontaktade själv polisen, men när de var påväg försökte han åka från platsen. En nittonårig tjej ställde sig i vägen, så han inte skulle kunna köra. Detta struntade han i, och körde rakt på henne. Hon slängde sig upp på huven, för att undvika att hamna under bilen, och höll sig fast där huven börjar. Taxigubben fortsatte köra, och hon försökte ta sig till sidan av bilen för att kunna hoppa av. Taxigubben körde i diket och kunde inte längre lämna platsen. När polisen kom pratade de först med chaufören, och fattade sedan beslutet att häkta mannen som chaufören bråkade med, helt utan att bry sig om att det var fyra andra personer på platsen som hävdade att chaufören var den skyldiga i fråga. Mannen blev häktad för våld mot tjänsteman. Det är konstigt att de häktade honom, trotts att chaufören försökte fly från platsen. När tjejen försökte berätta att chaufören körde på henne valde polisen att inte lyssna och bara ignorera henne. Detta är en händelse jag tror på helt utan tvivel, då jag känner alla inblanade utan chaufören väldigt väl, och de alla berättade samma sak. Polisen hävdade att chauförens ensama vittnesmål var starkare än de fem andras. Dagen efter släptes mannen från häktet. saken som startade bråket mellan de två var att taxichaufören vägrade ta emot hans kontokort som betalmedel för de 120 kronor han begärde för deras resa, en resa som annars brukar hamna på runt 60-70 kronor. Mannen hade inga invändningar till summan, han räckte fram kortet, ett visa kort från swedbank. Chaufören vägrade ta det och hävdade att det var ett ogiltigt kort utan att ens testa det, och begärde kontanter. Mannen kunde inte ge honom kontanter, eftersom han bara hade kort, och det utlöste bråket. Min gissning är att chaffisen ville tjäna lite svarta pengar. hur som hellst, polisens agerande skrämmer mig.

Exakta platsen där chaufören knuffade ner mannen, tänk er vad som kunde ha hänt om han föll oturligt. Nu hade han tur och fick bara ett stort sår i pannan och en bula stor som en halv tennisboll.

Och efter att ha kollat på Insider blev det inte bättre. Vad är detta för land som har människor som de vid polisen? Visst finns det bra poliser också, antar jag, jag har bara inte träffat någon än. Rötäggen är dock alldeles för många. Det är sorgligt. Jag börjar tycka att polisen verkar vara ett stort skämt, och undrar om jag någonsin ska återfå förtroende för dem. Tveksamt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0