Klimatsmart?

Jobbade i natt igen, som tur var regnade det inte, då går allt så otroligt mycket fortare, och det är inte lika blött så klart! Det var första natten jag upplevde som någorlunda kall, och jag antar att snart får jag väl ta på mig en tröja när jag springer runt på Edets gator i nattens mörker. Just nu håller jag mig till tshirt. Det har slagit mig många gånger hur extremt uppvärmda vissa svalar och trapphus är, för det måste ju vara lite inödigt endå? Visst kan det vara bra att det överstiger en viss temperatur så att byggnaden inte skadas, men mer än så borde det inte vara tycker jag. Tänk al el som pumpas ut i oerhörda mängder i bara lilla Sverige för att folk vill färdas några meter i hetta innan de går ut eller kommer innanför deras dörr. Om alla sänkte värmen till en lägre nivå skulle vi spara otroligt mycket tror jag, och då försöka bromsa växthus effekten och liknande.

Jag har även reflekterat över alla lampor som står och brinner på för fullt över allt. Det är väldigt många som har trivselbelysning på natten, det vill säga en eller flera lampor som står och lyser lite mysigt i ett fönster, när de boende ligger och sover. Detta är verkligen att elda för kråkorna! Jag förstår inte alls hur folk kan vara så dumma. Ingen i dagens I landssamhälle kan ha missat klimatdebatterna som pågår över allt, och endå slösa el på hög nivå. Ibland blir jag rent av förbannad när jag går runt där på nätterna. Det behöver inte finnas belysning som är på hela natten över allt. På många, många ställen skulle det gått bra med lampor som har rörelsesensorer, och bara tändes när någon närmade sig.

En annan sak man kan göra för att bidra till minskade utsläpp är att handla ekologiskt. Detta är ju dock inte lika lätt i alla lägen, eftersom det i skillnad mot att slösa mindre energi - kostar mer. Ekologiska varor är dyrare än vanliga, och vissa varor är dessutom avsevärt mycket dyrare. Men några av de saker jag alltid köper eko är mjölk och ägg. Speciellt ägg, höns har det inte bra någon stanns i världen, kan man minska lidandet genom att köpa ekologisk, så gör jag det. Honung är något vi använder mycket av här hemma, och jag ser alltid till att köpa svenskproducerad honung. Jag har upptäckt att på Ica här hemma har de till och med ne sort där man kan se från exakt vart i landet varje burk kommer. Den brukar jag välja, och ta den sort som kommer från närmsta ort. Det ökar den biologiska mångfalden med bin som pollerniserar våra blommor och bidrar till en rikare flora. Har transportsträkan minimerats har självklart utsläppen likaså.

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något! Jag tänker fortsätta göra lite i taget, alla borde försöka dra sitt strå till stacken, annars kommer det till slut inte finnas några stackar kvar att dra våra strån till.


http://www.ica.se/FrontServlet?s=butiker&state=butiker_dynamic&viewid=1127843


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0