Vår i Zollikon

En av de få saker jag faktiskt saknade med Sverige då jag flyttade till Frankrike var naturen, grönskan. Längs Rivieran är det lite väl varmt under sommarhalvåret för att det ska kunna vara lika grönt och färgsprakande som det är i Sverige. Att jag kunde se medelhavets azurblåa vatten från vardagsrumsfönstret vägde väl i och försig upp detta ganska rejält.

Men här i Schweiz där jag bor nu, kommer jag inte behöva sakna grönskan. Familjen LK's tomt ser nästan ut som en liten park. Just nu kan jag se två trädgårdsmästare från mitt fönster, de röjer upp efter oredan som ställdes till då de installerade bergvärme här i huset. Solen skiner för fulla muggar och termometern som är placerad i skuggan visar på 15,5c, så vädret ska jag inte klaga på! Jag hör bäcken som dela denna tomt med herrgården som ligger bredvid, forsa. Den mynnar ut i Zürichsjön som man har utsikt över härifrån.

Det ska bli intressant att få uppleva en vår, sommar och höst i detta land som för mig innan var så totalt okänt Schweiz är inget land man reflekterar så mycket över egentligen. Förutom allt de producerar, som många kända klockmärken, Nestle, Nestea, Nespresso, armeknivar, ost, choklad (Lindt, Toblerone, Sprüngli, Mövenpick och många fler stora namn) och allt vad det nu är.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0