Freedom of speech

Jag blev hotad med polisanmälan om jag nämnde ett specifikt namn igen (gjorde det i ett tidigare inlägg i hop med ett annat namn, men tog bort raden eftersom jag respekterar en av personerna) i min blogg. Först tänkte jag inte bry mig om att nämna detta här, men så tänkte jag, va faan, tänk om alla slutar yttra sig om andra personer för att den personen ogillar det, hur kommer det då bli till slut? Och jag har aldrig varit den som låtit bli att yttra mig bara för det gjort andra arga. Så jag bestämde mig för att skriva det här, att jag blev hotad med polisanmälan. Polisanmälan! Jag blir så trött att jag bara vill dra en djup suck. Vi lever i sverige på tjugohundratalet och jag bli hotad med polisanmälan om jag använder ett specifikt namn igen på internet! Det ni! Hade personen i fråga hört av sig till mig och bara bett mig ta bort dennes namn, hade jag självklart gjort det utan problem. Så här löd texten till mig: "Jag uppskattar inte att bli uthängd på internet och kommer att polisanmäla om detta händer igen!"  De åtta första orden i meningen hade varit nog för att jag skulle tagit bort det jag skrivit, eftersom jag respekterar folks åsikter och att de kanske inte vill bli omnämnda. Hotet med polisanmälan tycker jag var onödigt, och befängt. Jag kan förstå om folk inte vill bli omtalade. Men det är sådant som händer i livet, folk nämner en, disskuterar en, skriver om en, så länge man existerar, och ofta även efter det. Det är en del av att vara. To be or not to be.

Jag har inte gjort något fel. Yttrandefriheten är en av sveriges fyra grundlagar.

Så här lyder FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna (som jag hittade jag här)
"Envar har rätt till åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Denna rätt innefattar frihet för envar att utan ingripanden hysa åsikter och frihet att söka, mottaga och sprida upplysningar och tankar genom varje slags uttrycksmedel och utan hänsyn till gränser."

Under rubriken Grundläggande principer på Regeringens webbplats om mänskliga rättigheter hittade jag dessa rader:
"Meddelarfriheten innebär bl.a. att var och en har rätt att straffritt lämna eller anskaffa uppgifter i vilket ämne som helst för offentliggörande. Den som lämnar ett meddelande för publicering har rätt att vara anonym och kan inte straffas för sin medverkan."

Här hittar ni mer information om yttrandefrihetsgrundlagen; Sveriges riksdags hemsida.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0