Ica-Jerry som idol

Idag när jag kollade på aftonbladet.se hittade jag denna artikeln:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7428219.ab

Det handlar om Anders 42 år, som har Downs-syndrom. Han blev inspirerad av "Ica-Jerrys" reklamer och ville själv testa att jobba på Ica, innan har han jobbat på Samhall i 24 år. Han började som praktikant på Ica och har nu enligt aftonbladet "fast tjänst". Nu kan det lika gärna vara så att Ica inte betalar ett öre för denna "fasta tjänsten", det kan vara bidrag som ger Anders sin lön, det är jag väl medveten om. Då kan man säga att Ica mer eller mindre tjänar på att ta in honom, de får billig (om inte gratis) arbetskraft. Det kan ju även vara så att Ica faktiskt betalar hans lön. Det kan man bara spekulera i.

Men. Jag tycker det är skitsamma om Ica betalar honom, om staten betalar honom, eller om han så skulle vara där gratis. Han verkar lycklig, och får komma ut mer i samhället. Dessutom så är det nyttigt för allmänheten att möta på människor som Anders i varadagen, människor som inte är "som oss andra". Jag tror i synnerhet det kan vara nyttigt för folk som kommer från kulturer där det fortfarande (sorgligt men sant) är tabu med människor som har handikapp och liknande. Jag tror absolut det är bra för barn och möta människor som skiljer sig från mängden.

Ica gör säkerligen inte bara detta för att vara snälla mot Anders och andra människor med handikapp, de är inte dummare på Ica än att de vet att detta ger dem mycket uppmärksamhet och positiv kritik. Men så länge alla inblandade är glad tycker jag det är toppen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0