Au pair >< Nanny

Det är skillnad på att vara nanny och att vara au pair, jag själv är nanny. Det skiljer sig lite från land till land vad kriterierna är för att kunna kalla sig nanny eller au pair. Detta är något som inte så många hemma i Sverige vet om, de flesta tror att nanny och au pair är samma sak.

Exempelvis så ska en au pair i Schweiz stanna mellan 12 och 18 månader. Sådan är inte min tjänst. Jag har en fast tjänst, alltså kan jag stanna här tills barnen blir så gamla att de inte längre behöver min hjälp här i familjen. Vilket lär dröja, med tanke på att flickan, A, är 6 år nu. Dessutom måste en au pair i Zürich ta tyska lektioner, minst tre timmar i veckan. Jag måste inte detta, utan det är något som jag och familjen LK har kommit överens om helt själva. Pappan i familjen är Schweizare och tycker att det är viktigt att man lär sig tyska om man ska vara i Schweiz. Jag håller fullt ut med honom, ska man bo i ett land ska man lära sig språket, annars ska man ta sitt pick och pack och dra! Att lära mig tyska har aldrig varit intressant för mig, men nu anser jag att det är ett måste, och tycker det ska bli kul. Något annat bra med att jag inte är au pair och inte kom hit genom en au pair förmedling är lönen. Jag tjänar drygt 10.000:- SEK mer i månaden än vad den genomsnittliga au pair lönen ligger på! Inte fy skam om ni frågar mig!


Allt detta fick jag som en liten present av fru LK igår när hon kom tillbaka från sin konsert ute i Europa! Super bra för mig som minst sagt har problemhy!

Familjen jag arbetar hos är underbar! Mamman är en av de mest genuina och omtänksamma människor jag mött. Pappan är uppvuxen i en väldigt rik familj, och har vuxit upp med mycket tjänstefolk i huset och under den tid då mannen verkligen var herre i huset. Det märks inte. Han är snäll och omtänksam och verkar vara väldigt mån om att alla ska ha det bra, och att alla ska bli behandlade rättvist. Barnen är två goa små ungar, ohc mycket intelligenta.

Och fru LK's mormor är utav en annan värld, så rar som hon är! Hon åkte hem till Sverige i morse, och jag kna garantera att jag kommer sakna att ha henne här i huset!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0