My job

Den som tror att vara nanny är ett glidarjobb har noll koll. Förra veckan jobbade jag 74,5 timmar, och veckan innan det 49, veckan dessförinnan 40, och innan det ca 38 (inte så mycket de två sistnämnda men...) Det blir 201,5 timmar. Egentligen är det inte så sjukt mycket, ett normalt heltidsjobb ligger på 160 timmar/4 veckor i Sverige. Men de gånger jag jobbar och har barnen ensam ett par dagar i streck har jag ett otroligt stort ansvar. Det är ju faktiskt två barn man helt ensam ska ta hand om.

Dessa två barnen innebär troligen ganska så mycket mer jobb än vad många svenska barn innebär, eftersom de har otroligt mycket aktiviteter som skall köras till och hämtas från, förberedas in för osv. Det är ju inte så att jag bara hämtar dem efter skolan och sedan låter dem leka här hemma. Nej, det sker bara på fredagar. Än så länge. Det spelas tennis, fotboll, golf, dansas balett, modern dance och hiphop, det sjungs i kör och det spelas piano. Fyra av dessa aktiviteter utför dessutom båda barnen. Men inga av deras aktiviteter ligger på samma tid eller samma plats. De har dessutom mycket mer läxor än svenska barn, och alla här verkar vara besatta av att deras barn ska ha väldigt höga betyg från årskurs ett.

Och till de mammor jag känner som har små barn nu, som tror att småbarnsåldern är den värsta, kan jag bara säga: Ha ha. Kom igen när ni har sett lite mer av hur äldre barn är. Än så länge kan ni lura era barn till det mesta genom att göra det till en lek, och så finns det massa andra knep. Men. Större barn har mycket bättre koll och kan och vet "sina rättigheter". Är de dessutom väldigt intelligenta blir det ännu svårare att styra dem så som man själv vill. Tänk er en nioåring som räknar division i huvudet snabbare än jag räknar ut det på miniräknaren. Och nu snackar jag division med tresiffriga tal och liknande. Typ 476 delat med 68, och tal i den stilen. Det kunde då verkligen inte jag räkna ut i huvudet när jag var nio. Och detta räknar han ut snabbare än jag knappar in det på miniräknare som sagt. Sådana barn lurar man inte i första taget!

Tur att man har bra betalt!

Kommentarer
Postat av: TotalPInk-J

jag har en nikon d3000 och har ett vanligt standard objectiv 18-55 vr tror jag det är. när jag fotar närbilder använder jag mig utav funktionen macro (närbilder) Har dock hittat massa sköna closeup filter och ett nytt objektiv på ebay som jag skall köpa :) vad använder du själv för kamera??

2010-04-06 @ 11:04:55
URL: http://mizztang.blogg.se/
Postat av: Anonym

hej

nej inte när jag blev så gammal som i mellanstadiet;) Men definitivt när jag var liten. jag kunde inte bry mig mindre om hästar och såndant där "typiskt flickigt". Men visst det gick över.



Antar att hon är tjej tjej efter sin pappa, för ifrån mig kommer det då rakt inte ;)

2010-04-07 @ 00:42:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0