Ikväll ska bööggen brinna!

Ikväll ska bööggen (uttalas bögen) brinna! Det är Sechseleuten här i Schweiz och man firar mer eller mindre att sommaren ska bli bra. Det går en parad genom staden, och sist i denna har de med sig en böögg, som föreställer en snögubbe. När hela paraden kommit fram till sin slutdestination (Bellvue) så tänder man eld på denna böögg. I bööggens huvud sitter en slags sprängladdning (typ raketer gissar jag på), och meningen är att elden ska nå den så fort som möjligt. Om laddningen går av fort blir det en varm och fin sommar, tar det lång tid blir den kall och trist, enligt Schweizarna. Ska bli ytterst intressant att se.


Helgen var lyckad. Nej, mer än lyckad. I fredags softade jag med Maria och Minna. Vi åkte runt lite hit och dit i min bil tills vi hamnade på ett litet gatukök som jag och Maria snart är stammisar på. I lördags hade Christian från Mölndal (en kille vi alla lärt känna genom Nordiska Roddföreningen) grillfest. Maria skulle ha jobbat, så ett tag trodde jag nästan att jag skulle behöva åka dit ensam. Men så fick Maria veta vid femtiden på dagen att det inte blev något jobb! Dessutom svarade Rita på mitt sms jag hade skickat på morgonen, och hon och en dansk tjej vid namn Cecilia hängde på! Så vi var fyra pers som kom instövlandes till hans fest. Det var en väldigt trevlig fest, kanske inte så mycket drag egentligen, men ibland är de trevliga festerna de bästa.

Igår åt jag en pannkaka till frukost, det ni! Hur ofta gör man det dagen efter en fest? Men min vana trogen blev jag inte bakis. Jag drog mig in mot stan och mötte upp Maria. Det blev ännu en vana trogen, Mc Café och en söndags bigmac. Efter det drog vi två hem till mig och såg på två filmer, målade naglarna och bara var.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0