Johan Lijleqvist, 2000-talets Osmo Vallo

Jag har skrivit om det förut. Min misstro vad det gäller den svenska polisen, de svenska poliserna. Jag litar inte på dem, att de sköter sina jobb på ett humant och rättvist sätt. Jag har själv bevittnat att så inte är fallet alla gånger. Rättvisa och lagar står de över. Tror de. Tror de, och även en och annan dommare, åklagare och andra högt uppsatta i det svenska rättssystemet. För annars hade de väl visat mer respekt till Svensson och Muhammed?!

I Sverige tror många som lever i sina glasbubblor att polisen alltid gör rätt. Alltid följer lagen, och aldrig utövar mer våld än nödvändigt. Host. Fan vad lurade dessa människor är. Nu är ännu ett sådant fall på tapeten, där polisen helt uppenbart bragd en ung kille om livet. Vad sker. Förundersökningen läggs ner. Schysst. Sverige i ett nötskal.

Här kan ni läsa om polisens brutala övervåld som ledde till att Johan Liljeqvist, 24 år, avled när han var i deras händer. Det ska inte få hända. Vi lever i Sverige på 2000-talet. Moderna, rika, fina Sverige. Här finns ingen korruption. Nehej då. Inte alls. Minns ni Osmo Vallo? Jag gör det. Jag minns när de pratade om honom på tv, i Striptease, Jag var inte så gammal då, inte ens tio fyllda. Men jag minns hans fall. Och tycker det är sorgligt att det händer igen, polisens övervåld som leder till döden för en människa. Oskyldig till brott eller inte, spelar ingen roll. Polisen ska aldrig ta sig rätten att bruka övervåld mot en människa - aldrig!

Men det sker. Som sagt, jag har själv bevittnat hur polisen agerat felaktigt, varit långt mycket brutalare än vad situationen krävde. Mer än en gång. Tilltro för polisen? Nej fan. Misstro. I alla fall mot den svenska polisen. Ja, jag generaliserar och dömmer alla över en kant. Ja. Men vem fan gör inte det då och då? Jag har hittils aldrig stött på den där trevliga snälla svenska polisen som bevisat att jag har fel i mitt dömmande. Tacka vet jag den franska polisen, här är de trevliga och har en helt annan relation till folket.

Vi får aldrig glömma fall som Osmo Vallo eller Johan Liljeqvist. Man tycker kanske att när rättsväsendet gjort ett sådant brutalt fel som de gjorde med Osmo fallet, borde de ha lärt sig. Men icke. Vi får väl bara hoppas att Johans fall tas upp och får en helt rättvis bedömning. Men kan det verkligen ske? Staten och kapitalet sitter i samma båt.Osmo Vall

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0