Älsk

Jag tänker och reflekterar väldigt mycket på språk och ord. Och reagerar. Något jag nu har märkt är att folk på facebook har börjar referera till deras partner som "älsk". Visst är det gulligt om man har "egna" små saker man kallar varandra. Men det är inte ett dugg gulligt längre när halva facebook är fyllt av älsk. Älsk hit och älsk dit. Det är ungefär som att många unga (de i 13 och uppåt åldern) bloggare (gärna från storstäder och förorter) har börjar använda ordet random helatiden. Det har alltså blivit ett inne ord hos en viss sorts svenskar. Sådant tycker jag kan bli lite tjötigt (ja, jag vet, det heter tjatigt men jag är uppvuxen i en Götborgar familj). Som uttrycker fredagsmys ungefär.

Faktum är att jag tycker "älsk" verkar få ett stadigt fäste i fjortisvärlden. Gabriel kommer aldrig behöva oroa sig över att jag bara ska älska honom halvvägs och ta bort halva ordet. Nej, jag älskar honom till fullo, så han är och förblir älskling, eller älsklingen. Om jag nu vill använda mig av just det ordet i olika sammanhang.


ÄlskLING

Kommentarer
Postat av: carina

Söööting,

2009-11-04 @ 11:48:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0