Socialbidrag

TTELA ARTIKELL

Vad ska man säga? Jag blir inte förvånad precis. Det handlar alltså om socialbidrag, och att utbetalningarna av socialbidrag ökar markant i just Lilla Edets kommun. Visst är det bra att de som behöver, får hjälp. Men många utnyttjar systemet. Det finns väldigt många som inte söker jobb särskilt ihärdigt, som istället vänder sig till socialen, och får hjälp. Sedan finns det de som verkligen vill jobba, men som inte lyckas få jobb. Att de får hjälp är ju självklart. Jag känner några som hamnat i den situationen, att de verkligen behövde hjälpen. Sedan känner jag även folk som haft jobb men misskött dem bara för att de inte kännde för att sköta dem, som sedan gått på soc. Det är inte okej.

Det finns även de som verkligen kämpar, men av någon anledning kanske behöver hjälp från socialen, som inte får den hjälp de behöver. Jag känner väl till en sådan familj, som var med om en hemsk sak kan man väl kalla det, som blev av med allt de ägde och hade, inklusive jobb. Som fick hjälp. Till en ganska lågt satt gräns. Hjälpen räckte inte ens åt varsin säng. De satt i en lägenhet som inehöll endast ett antal sängar, en färre än vad familjen var till antal. Men de kunde minnsan få låna en vinöppnare och en vitlökspress av soc. De hade tydligen en liten lista på husgeråd man kunde låna. Tror ni den familjen har något förtroende för socialen? Det tror inte jag.

Det är sjukt, hur endel kan få hur mycket hjälp som hellst, trotts att de misskött sig, och andra, som skött sig hela sitt liv, inte får tillräckligt med hjälp. Systemet behöver en ändring. Det står klart. Men hur? Det är ju väldigt bra att systemet finns, men jag tycker det läcker som ett soll.


Kommentarer
Postat av: j

svar: Jo jag vet att det är ganska smittsamt, hoppas på att det ska bli bättre snart stackars liten. Ser ut som någon gett henne ordentligt med stryk.



viktor är ju allergisk mot ägg, det är det ända. Sedan har vi inget i min familj och inte i viktors heller tror jag. jo, dom är ett par äggallergiker i hans släkt, men melanie är inte det iaf. vilket är skönt.



är orolig för att det är katten som är bekymret för hon blev mer eller mindre förkyld när den flyttade in. dessutom är hon långhårig vilket sägs vara värre. visst har hon vart med djur och så innan men inte så intensivt som nu liksom.

2009-05-15 @ 22:48:53
URL: http://jencie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0