En härlig dag!

Åter igen har det blivit en jaga-runt-på-Gabriel-dag. Inte mig emot! Jag började med att släna mig iväg mog Nice flygplats strax innan tre. Jag satt där i godanro när Hayden Panettiere gick förbi. Efter en stund kom även Gabriel och Alan (G's hyttkompis) förbi, i sällskap av Elton John's make. De skulle följa honom till deras chefs privata Boeing 737. När detta var avklarat gjorde jag dem sällskap och vi gick upp till Quick (typ som Max & McDonalds) och åt. Gabriel hade inte ens hunnit få i sig frukost, den lille stacakren! Burgarna var goda, men inte alls i samma klass som de andra hamburgerhaken. Vi gick sedan till bilarna, Alan skulle möta upp oss i Fontvieille (en stadsdel i Monaco) efter att ha tatt en sväng förbi ett apotek.



Jag i Fontvieille, sitter med tröjan på efter att ha blivit nerkyld av både glass och cola.
Men den åkte va ganska snart igen vill jag lova!



När jag och Gabbe anlände till Fontvieille gick vi till et mysigt litet café alldeles vid hamnen (som så många andra caféer här nere) och beställde in varsin galssvariant. Min var i stil med banansplitt, och gud vad gott det var med glass, säger jag som inte alls är någon glassmänniska. Men betalar man 10€ för en glass så ska det väl vara gott? Visst är det dyrt, men beställer du en glass ute i Monaco så får du räkna med att punga ut lite mer. Gabriel hade dessutom fått 50£ i dricks, så han tyckte vi skulle passa på att njuta lite extra av livet. Värmen har varit extrem idag, kanske var det därför jag avnjöt min glass så till fullo?!


Sascha och Alan, två riktigt sköna typer!




Alan kom i sällskap av Sascha, en as cool canadensare helt i min smak av person. Hon har verkligen en utstrålning som heter duga! Idag var hon dessutom bra på pickalurven, hon startade drickandet vid niotiden. Men är man på Monaco Grand Prix så är man. Jag gick förresten genom centrum påvägen till tåget, och oj vad fina bilar det finns! Man blir ju helt extas!

När Alan lämnat av Sascha i centrum kom Philipus med en av tendrarna (en liten båt som finns ombord på deras stora båt, används mer eller mindre bara för att frakta folk och saker) och hämtade upp grabbarna. Då var det bara för mig att ge sig av hemmåt, och klockan hade hunnit bli strax innan nio.


Alan, Philipus och Gabriel ger sig av i solnedgången...



2x115hk på en båt som bara är till för transport? D
å har man för mycket pengar!

Kommentarer
Postat av: j

sv: jo lite påläst är jag allt. men grejen är den att det inte var någon vidare seriös fotogrej, utan jag fotade william mest på skoj när han satt i sin stol och lekte. träning blev det också.



Grejen är att det var svårt att fokusera och få bra bilder eftersom jag körde på manuell fokus och inte på auto, jag hade en bra slutartid och fungerade om han inte "ryckte till" om man säger så. Ljuset var fantastiskt så där finns det inga problem. Men anledningen till att jag fotade manuellt var för att jag så snabb som möjligt ville lägga fokusen just där jag ville ha den själv, det är mycket svårare när man kör på auto då kameran använder sig utav sin egen vilja. Bilderna blir kanske överlag bättre, men det är ändå guldkornen man är ute efter även om man får knäppa 30 bilder fler!

2009-05-25 @ 08:47:09
URL: http://jencie.blogg.se/
Postat av: j

sv ang reflexskärm: jo jo det vet jag allt, hade inte ens sett det med skuggan i bilden förrens du påpekade det, men när jag såg det "förändrades hela bilden" så att säga. Men eftersom det mest var på skoj och inte var något seriöst så spelar det ingen roll. Har dock haft planer ett tag på att investera i en skärm, dom är faktiskt inte så fasligt dyra och skillnaden ska tydligen vara ofantligt. Dock har jag några grejer på listan som jag ska köpa först innan det blir aktuellt. Men innan midsommar i alla fall, när jag ska fota min lill kusin så ska jag ha en. . hehe

2009-05-25 @ 08:50:22
URL: http://jencie.blogg.se/
Postat av: j

sv: om man fotar manuellt, så är det lättare att själv justera vart man vill ha skärpan eller hur? att se till så att den delen av bilden man vill ha skarp blir skarp osv. det funkar dock även bra att göra med autofokus eftersom det finns en fuktion (iaf på min kamera) där man kan välja på x antal fotopunkter där man vill att skärpan ska ligga. dock blir det aldrig lika bra och det är svårare att gå resten av bilden som man vill eftersom kameran tycker till själv liksom. det är troligen jag som är okunning på den punkten men jag tycker det är lättare att fota manuellt i många lägen , det gör även att bilden inte alls blir lika platt!

2009-05-25 @ 18:32:23
URL: http://jencie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0