Citat

Tänkte påbörja en ny kategori, citat. Jag älskar många av de allmännt kända citaten, men här kommer citat av alla dess slag kunna hamna.
 

"Vad än kvinnor tar sig för så måste de göra det dubbelt så bra som männen för att anses hälften så dugliga. Lyckligtvis är det inte så särskilt svårt"



Jag är ingen feminist, jag gillar inte själva ordet feminist. Jag skulle hellre använda ordet equalist. Det lägger inte betroning på något kön, läggning, hudfärg eller någonting annat i den stilen. Det lägger betoning på just rättvisa. För det är precis vad det betyder, equal, jämbördig, likvärdig, jämställd. Jag kollade upp det engelska ordet på lexin för att få lite mer kött på benen, och inte komma med någon felaktig fakta, och så här stod det bland annat:
jämlik; som är lika mycket värd som andra (politiskt, socialt, ekonomisk etcetera)

Men i alla fall, varesig jag är feminist eller inte kan jag inte sticka under stolen med att kvinnor är en av de grupper i samhället som behandlas sämre just på grund av att de (vi) är kvinnor. Och det är allmänt känt att en kvinna i samma position som en man i många yrkesgrupper, måste prestera väldigt mycket bättre än mannen för att ses som lika duktig. Alltså tycker jag absolut att den första delen av citatet stämmer mycket bra, om inte till och med helt perfekt. Huvudet på spiken liksom.

Men den andra delen, ja den är väl mest till för att sätta lite klatch på citatet och lätta upp allvaret skulle jag tro, det är i alla fall så jag ser det. Provocera lite helt kanke?



En ganska humoristisk bild

Kommentarer
Postat av: Susanne

Oj, måste säga att jag är glad att jag hittade din blogg och läste just detta inlägget. Gillar inte heller ordet feminist, men det beror nog på att det typ används av många män för att "trycka ner" (eller nedvärdera eller vad man ska säga). Vet inte hur många gånger jag har fått höra "jävla feminist" bara för att jag sagt att jag tycker kvinnor i många sammanhang behandlas orättvist, att det finns en sjuk sin på kvinnan och kvinnorkroppen (hur kvinnor ska se ut), hur kvinnans kropp exponeras överallt (till skilnnad från mannens) med mer, med mer. Kan ge många exempel där män och kvinnor inte är jämställda. Men bara för man säger sina åsikter blr man kallad "jävla feminist". Men jag ska nog börja använda ordet equalist om mig själv. Tack för det =)

2009-05-17 @ 23:49:18
Postat av: Pernilla

Alltid kul at höra att man kan ha positiv inverkan! Och jag känner igen det där med när folk kallar en för "jäkla feminist". Det har börjat bli ett skällsord i folkmun, vilket är ganska tragistk egentligen.

2009-05-18 @ 00:54:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0