Bröstmjölk till salu

Sitter just nu och kollar på en dokumentär på kanal 5. Jag gillar verkligen dokumentärer, nästan oavsett vad de hanslar om, eftersom det är fakta, och därav lärande. Ju ovanligare ämne desto intressantare till och med. Den jag kollar på just nu heter Bröstmjölk till salu. I ett insalg är det en kvinna som ammar sitt eget batrn samtidigt som hon pumpar ut mjölk ur det andra böstet. Denna mjölk går sedan till ett sjukhus och intas av bland annat förtidigt födda barn som måste ha steriliserad mjölk. Hon berättade att vissa barn är allergiska mot mjölkersättning, och kan då egentligen bara inta riktig bröstmjölk, hon menar på att det hon gör räddar liv. Det tycker jag är jätte bra, verkligen en insats, om det ärddar livet på spädbarn så är det verkligen toppen att det finns personer som gör detta.

Plötslig sitter där två kvinnor i rutan och ammar varsitt barn. Sedan byter de bebis med varandra, och jag blir minst sagt chockad. För mig känns det sjukt att se. Jag kanske är hård, men att sitta där och slänga över ungarna till varandra som om de själva vore varsin två-mjölk någon halsar direkt ur, tycker inte jag är normalt. Och definitivt inte nödvändigt. Om du nu kan amma och allt fungerar fint, varför låta någon anna göra det med ditt barn? Jag kan bara inte se meningen med det. Ni kanske tycker att jag som aldrig varit gravid inte kan ana hur det fungerar i den värld där mödrar och deras barn lever, men jag vet att jag tycker det är konstigt om någon annan än du ammar ditt eget barn trotts att du själv är fullt kapabel till det.

En annan chokerande syn var när en femmåring låg vid sin mors bröst och ammade, då blev jag riktigt äcklad. Ett så stort barn! Jag kan inte hjälpa det, kalla mig trångsynt eller klarsynt, jag tycker vad du än säger, att man inte kan hålla på och amma hur länge som hellst.

Man kan minst sagt säga att jag sitter här hemma och är förvånad efter att ha sett denna dokumentär. En man påstodd dessutom i slutet av dokumentären att genom att dricka bröstmjölk har hans liv räddats. Han blev diagnostiserad med prostatacanser för 8,5 årsedan, men har aldrig behövt opereras eller så, och detta enligt honom tackvare bröstmjölken han köper på påse. Fascinerande tycker jag, och om det nu verkligen är så att det är mjölken som räddat hans liv, tycker jag det är jätte bra!

Kommentarer
Postat av: emma

tyvärr så kan jag inte koma ut på nätet på min dator, den är totallt död till det. enda alternativet kvar är att formatera den, tyvärr..

2009-01-28 @ 11:36:34
URL: http://nilima.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0