Vakna upp innan det är försent!

När ska mänskligheten egentligen vakna? Detta är något jag funderar på ganska ofta nu förtiden, om det är för att jag inte har mycket annat att göra eller för att det rentav slår mig oftare, vet jag inte. Jag menar så här, när sjutton ska vi börja ta hand om våran jord? Igår hellst. Men inget händer. Här i frankrike sop-sorterar de inte ens. Du slänger kompost-glas-brännbart i samma kärl om du vill, hystar ut soppåsen på gatan när den är full och dagen efter har sopbilen varit framme och hämtat den. Väldigt bekvämt. Speciellt at inte behöva sortera sakerna, bara ha en enda hink. Men bra? Nej fan! Det är ett bra steg på vägen till att förstöra jorden. Hemma sorterar jag som en liten blå. Kompsot i en hink, brännbart i en annan. Hård plast, glas och metall hanmar i varsin påse. Och när mitt lilla köks-skåp är knökat tar jag mina påsar och åker till återvinningsstationen i Västerlanda korsen (krosningen där man kan åka till kyrkan eller stenungsund) och lägger var och en av matrialen i respektive behållare. Glas sorterar jag efter färgat och ofärgat. Det är ett av mina sätt att göra något för naturen. Det krävs inte mycket! Jag tar till ohc med alla lock från glasburkar och slänger bland metall sakerna. Alla bäckar små!

När det gäller inhandling av mat är eko grejer ett bra - men dyrt - alternativ. Jag gör mina ryck emellanåt, det beror lite på hur ekonomin ser ut bland annat. Men något jag alltid köper eko är ägg och mjölk. När det gäller honung köper jag bara svensktillverkad, varför ska jag köpa honung som åkt halva jorden för, när jag kan hitta en som kommer från gannkommunen? Tänk allt brännsle en burk från Nya Zeeland slösar genom att komma till Sverige. På Boströms hemma har de dessutom en ganska billig svensk honung. Är man ingen storförbrukare av mat kan man gott satsa på mycket ekologiska varor, mjöl och liknande tillexempel.

http://www.youtube.com/watch?v=umudI_aRESg
Lyssna och tänk efter! Ingengöra allt men alla kan vi göra något!

"Nu får man snart betala för att kunna andas rent" Ja, det dröjer väl inte så länge!

HÄR finns massa ekomat!
Kolla in och låt er inspireras!

Nämnde jag förresten att här i frankrike sparar alltid folk matkassarna de köper och använder oatilgt med gånger!? De är lite dyrare, inte avsevärt, men mycket mer hållbara än de svenska. Det är i alla fall något positivt med frankrikes eko-tänkande! Sen är både buss och tåg billigt här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0